Hur kommer det sig att folk har fördomar mot hästar och ridning? 
Jag som ryttare får ofta höra att det bara luktar illa i stall, att hästar är hamburgare och att hästar är stora och läskiga och även att de killar som rider är bögar. 
Jag tror det är så att folk har så himla lätt att snacka skit om något de inte kan något om. När dom väl står framför en häst tror jag dem inte är lika kaxiga längre. Man måste verkligen uppleva det själv innan man kan döma ridningen. Att ens skritta på en häst och hålla sig kvar kan vara ett stort steg för nybörjare. Då kan ni förstå att det ligger mycket jobb bakom de ryttarna som tävlar på högsta elitnivå, där ligger hindrerhöjderna på 160 cm.
 
Jag har frågat några angående varför de tror folk har fördomar om hästar och ridning. Jag började med att fråga de som jag vet inte är hästintresserade. De svarade bla detta:
  1. Det är tjejer som rider, därför är halva samhället killar och då är det lätt att det förekommer fördomar då ridningen är en sån "feminin" sport. 
  2. Många rider inte, därav de vet inte vad ridning innebär
  3. Brist på kompitens, lätt att prata skit när man inte kan något om det.
Sen utan att ha några fördomar alls så tror jag att killar fått "bögstämpeln" just för att de homosexuella är lite mer feminina och umgås mer med tjejer. Och ridsporten är en feminin sport.
Sen tror jag tyvärr att de flesta killar inte heller vågar rida just för att de är rädda att bli retade för det. Men det är otroligt mycket män/killar på elitnivå som är minst lika duktiga som kvinnor. Dock ser man inte killar/män så ofta på ridskolor och det kanske just är för att de inte vågar börja där för att bli dömda och börjar då rida hemma.
 
Rolf Göran Bengtsson, som jag skulle säga är Sveriges bästa hoppryttare och en stor förebild för oss inom ridsport.

Kommentera

Publiceras ej