Hej igen!
Jag tänkte ta upp en till sak som jag tror folk har missförstått. Det här med att ridning inte ger någon träning? Pfft det kan nog vara det mest falska alla tror.
När du rider tränar du varenda muskel i kroppen utan att överdriva. 
 
Vi tar en titt på denna bilden:
För att hålla upp min sits och kunna sitta ner när jag rider är det en himla massa magmuskler som behövs, även ryggen tränas där.
Jag trampar ner i stigbygeln (den foten är i) då tränas vaden och för varje gång jag reser mig i sadeln för att rida lätt. Och vad är då rida lätt? Jo tänk att vi kör ca 50 squats i minuten, lite så kan man beskriva det :) Om man tränar låren o rumpan, oooh skojaru eller?!
Har man en stark häst, speciellt när man rider ut måste man använda armarna rätt mycket också (mer än ett vanligt ridpass).
Fanns det några fler muskelgrupper? Nacken skulle jag gissa att man tränar också eftersom att man alltid måste hålla blicken uppe.
 
De flesta verkar inte tro att ridningen ger någon träning alls men det är rent ut sagt bara bullshit. Vad jag själv var lite osäker på var om jag fick bra kondition av det, jag menar det är ju skillnad på att tex på gymmet stå och lyfta hantlar och att springa på löpbandet en timme.
Detta fick jag svar på för många år sen.
Jag var 10 tror jag och min ponny jag hade just då var skadad. Jag hade alltså innan ridit ungefär 6 gånger i veckan i kanske 6 år. Min ponny blev halt och vilade i ca 2 månader, under den tiden vilade jag själv också och då bevisades hur dålig kondition jag fick direkt.
Jag minns att jag skulle springa ner för backen där jag då bodde och jag kunde liksom inte ens springa? Det tog bara stopp! Jag minns själv hur chockad jag blev och det var ett bra exempel på att ridningen både ger styrka och kondition.

Kommentera

Publiceras ej