Hej! Länge sen det hände nånting här nu. Gymnasiearbetet börjar lida mot sitt slut och jag tar snart studenten. Men några saker har ploppat upp ur mitt huvud som jag ska skriva ner. 
 
Jag tror att de flesta förstår att ridsporten är en väldigt dyr sport men inte exakt hur mycket pengar som läggs ut. Min syster som rider på ridskola betalar 5800 per år, vilket kanske inte låter jättemycket om man nu påstår att ridsporten är en dyr sport men det är klart det är mer pengar än tex fotboll.
Nu rider min syster alltså endast på ridskola, utan att tävla och hon satsar inte på ridningen. Skulle vi då ta mig som ett exempel när jag hade egen häst så ligger först stallhyran på ca 1300kr där ingenting ingår, dvs spån/halm osv som hästen står på i boxen går väl på ca 400kr, mat för ca 500kr. Då har vi alltså en summa på 2100, för bara det som hästen behöver för att överleva i månaden. (Är inte 100 på summorna då jag inte haft häst på 6 år men ungefär). Är du en tävlingsryttare kanske du tränar (minst) en gång i veckan och en träning kostar runt 200 kr, så säg iaf 1000kr. En klass kostar runt 150kr och man tävlar oftast 2 st vilket blir 300kr. Säg att du tävlar två gånger i månaden (blir oftast mer) då är det 600kr. Allt detta är endast vad det kostar i månaden. Har säkert missat saker, tex anläggningsavgift och sånt men det tillkommer alltid små saker. 
Sen har vi allt som behöver köpas in när man köper en häst från början. Det är alltifrån ca 10 olika täcken man behöver som ligger runt 300-3000 ungefär, beroende på märke och vad för slags täcke. Sen har vi borstar som behövs, en ryktlåda till alla borstar, det är flugspray för 200kr, flughuva glansspray, schampo, svamp, ca 3 olika tränas, bett till det, ett snyggt pannband till det, olika skydd, schabrak, listan kan skrivas oändligt lång.
Och det allra dyraste, själva hästen! Ska du ha en riktigt bra häst du kan gå långt med ligger det runt ett 5nolligt tal. Och hästarna uppe på högsta eliten ligger ungefär på samma nivå som det största, finaste lyxhuset.
Tex Lisen Bratt Fredricson sålde sin häst för 40 miljoner, för att kunna flytta till sin gård. 
 
För att kunna ha råd med att hålla på med ridsport och för att kunna ha råd med att satsa så tror jag tyvärr det är nästan omöjligt för en familj med halvlåg lån att kunna gå in för det. Ridsporten handlar väldigt mycket om att ha pengar för att kunna köpa in de fina hästarna man kan komma långt med.
 
Jag vill inte att ni ska bli avskräckta från ridsporten utan mer förstår att det inte handlar om några tusen om året utan en massa tusen om året.
Min pappa brukar skämta med mig när jag frågar om jag kan låna pengar av honom att jag kan börja med att betala tillbaka den där miljonen jag är skyldig sen vi hade häst.
 

Kommentera

Publiceras ej